Serva din rallybil

Beroende på vilka kunskaper man har själv samt hur ny rallybil man har kan servicen antingen genomföras själv till stor del eller så måste den lämnas in för service på en verkstad. Generellt kan sägas att ju nyare bil man har desto svårare är det att serva den själv. Mer och mer blir digitaliserat vilket då kräver speciella verktyg och datorer för att reparera och justera inställningar.

Är det däremot en äldre bil som körs i folkrace är det knappast någon idé att lämna in den på någon omfattande service. Kostnaden kommer i så fall övergå bilens hela värde vilket knappast är lönsamt.

Gör vad du kan – låt någon annan göra resten

mekanikerMen oavsett ålder på rallybilen finns det alltid något man kan göra själv. Dessutom finns instruktionsboken till hands som kan guida för att man ska klara av de enklare justeringarna. Några lättare saker är t.ex. att kontinuerligt se över batteriet så att det är rent och att kabelskor och klämmor sitter åt som de ska. Annat som många anser att de klarar av är att smörja gångjärn, byta tändstift, åtgärda stenskott och kontrollera nivån på alla vätskor. Många klarar även av att byta olja och oljefilter själv. Om oljan byts bör man komma ihåg att byta packningen till pluggen samt fukta tätningsringen med lite olja. Vi har en bra sida att tipsa om; mekanika.se, de säljer bra reservdelar och tillbehör till bilen till riktigt bra priser. På Mekanika kan du även hitta instruktionsböcker på hur du gör för att skruva i just din bil.

 

Det man även kan göra är att aktivt söka efter fel eller begynnande fel. Genom att köra på både asfalt och mer gropiga vägar och lyssna efter ljud kan småfel hittas innan de har blivit så stora att reparationerna blir riktigt dyra. Något man kan lägga extra mycket fokus på är missljud i fjädringen eller se om bilen drar åt något håll vid panikbromsning. Skulle det vara så att bilen drar åt något håll kan det bero på att bromsskivorna har blivit skeva.

När man gjort vad kan är det ändå lönsamt att låta en verkstad göra en service på resterande punkter. Det kan t.ex. vara att kontrollera bromsar och elsystem. Visserligen kostar det lite extra men det lönar sig i längden att ha en bil som håller längre.